23-02-11

Ik moet bezig blijven !!!

Een kenmerk van een succesvol persoon is dat hij/zij de hele dag aan de oever van een rivier kan zitten zonder zich schuldig te voelen.

Ik moet leuke dingen doen, bezig blijven, bijleren, zelf ontdekken, rondlopen !!! Ik moet zinvol bezig zijn. Ik moet... moet !!!! moet !!!!!!!!

Nu vijf jaar later zit ik in mijn favoriete stoel te niksen. Mijn ogen gesloten en gedachten die heen en weer flitsen als ongeleide projectielen. Ik kom tot rust en geniet van de stilte, van het hier en nu.

Hoe meer doelen je je stelt, hoe ongelukkiger je wordt. Want er is steeds meer om naar te verlangen. Een verlangen dat je bovendien onmogelijk kunt inlossen.

Op dit moment geniet ik van de kleine dingen. Ik laat alles gebeuren, zonder dat ik er zelf een invloed op heb.

Mijn leven is er een stuk interessanter door geworden.

02-12-09

Oefening 1 : Ademhalingsmeditatie

Ademhalingsmeditatie is de meest simpele vorm van mediteren en wordt daarom aan beginners aangeraden. Je focust je op je ademhaling, telt de keren dat je in- en uitademt en focust je op dit ene. Elke keer je afdwaalt, brengt je je aandacht weer bij je ademhaling. Belangrijk is dat je niet vecht tegen je gedachten. Vandaar: de ene keer zal dit veel makkelijker gaan dan andere keren. Probeer je daar zeker niet over op te winden, want dan ga je aan het doel van de meditatie voorbij.

Voordelen:
- je komt tot rust
- anti stress werking
- verbeteren van je ademhaling, o.m. tijdens het sporten

Hoe toe te passen:
- ga rustig zitten en sluit je ogen
- concentreer je op je ademhaling en tel de keren dat je in- en uitademt
- als je gedachten afdwalen, dan begin je opnieuw te tellen
- wordt zeker niet boos op jezelf maar onderga het
- concentreer je en onderga de diepte en snelheid van ademen. Je zult merken dat je steeds kalmer en ontspannen wordt.
- na een tijd zal je voelen dat je lichaam begint te tintelen
- breng op het einde langzaam je aandacht weer terug... klaar!

Indien je te vaak wordt afgeleid, probeer dan luidop te tellen. Beeld je eventueel de cijfers in en denk er desnoods kleuren bij.

De duur van deze meditatie is niet zo belangrijk (meestal zo'n 5 à 15 minuten). Wel van belang is dat je dit frequent doet (minimaal een drie keer per week). Dikwijls is deze vorm van meditatie een soort opwarmertje voor volgende meditatietechnieken. Naar ik me heb vertellen, wordt deze techniek dikwijls aangeraden aan zwangere vrouwen.

Persoonlijk pas ik deze techniek voornamelijk toe tijdens het joggen. Na een tijd wordt ik me enkel bewust van mijn ademhaling, ga ik wat trager lopen en vergeet ik de wereld om me heen. Op zo'n moment besef ik niet eens dat ik aan het joggen ben.

Volgende week meer...

13:00 Gepost door Mieke in Mediteren | Permalink | Commentaren (1) | Tags: meditatie, ademhaling, oefening |  Facebook |

30-11-09

Mediteren: basisprincipes

1) We focussen op één ding of object om onze geest te concentreren. Deze focus kan o.a. op onze ademhaling, een woord dat we herhalen, sensaties in ons lichaam, of zelfs onze gedachten zijn. Vaak concentreren we ons bij het mediteren op onze zintuigen. Als we ruiken, voelen, luisteren of proeven ontsnappen we aan onze gedachtespinsels en zijn we weer in het moment.

2) Als onze gedachten afdwalen, brengen we deze terug naar ons meditatieobject of focus. We proberen onze gedachten niet weg te stoppen of te onderdrukken. Vechten om onze geest tot rust te brengen heeft niets met ontspannen en relaxen te maken. Het hele proces is alsof we met een camera op een object inzoomen. Het object treedt op de voorgrond en alle andere zaken zijn wel aanwezig maar verdwijnen naar de achtergrond. Iedere keer als we afgeleid worden door objecten op de achtergrond zoomen we weer in op ons object op de voorgrond. Dit proces herhaalt zich tijdens een meditatie soms wel een oneindig aantal keer.

3) Alle gedachten en sensaties laten we tijdens de meditatie aan ons voorbij gaan. Als we mediteren horen we nog steeds het geluid van voorbij razend verkeer, voelen we nog steeds de kater van gisteren, denken we nog steeds aan de klussen die we morgen moeten doen etc. Het grote verschil is dat deze afleidingen ons niet meer hoeven te storen. Tijdens het mediteren proberen we niet te oordelen, conclusies te trekken of over bijzaken na te denken. We accepteren het huidige moment zoals het is.

12:03 Gepost door Mieke in Mediteren | Permalink | Commentaren (0) | Tags: basisprincipes, meditatie |  Facebook |

28-11-09

Meditatie - introductie

"Doe jij aan meditatie?"
Meestal staart men mij dan aan met een air van "jij moet wel heel gek zijn".
Tot ik uitleg waar het allemaal om draait, dan krijg je een reactie in de trend van "oh, is dat het maar?".

Als men iemand vraagt "Wat is meditatie?" dan blijft hij je meestal het antwoord schuldig. Velen denken dan aan mensen die onbeweeglijk op de grond zitten maar weet men niet wàt ze daar doen.

Wel, beste mensen, mediteren is zich bewustwoorden van je innerlijke ik. Niet meer en minder dan stilstaan bij het NU ipv steeds weer aan het verleden of toekomst te denken.

Effe wat simpeler voorstellen?
Hoe dikwijls heb je wel niet meegemaakt dat je gedachten steeds weer afdwalen naar bepaalde gebeurtenissen? Dat je hoofd vol zit met vanalles en nog wat en dat je geen tijd meer hebt voor jezel?. Je leven is een soort achternahollen van al je gedachten. Je bent een robot die doet wat er van je verwacht wordt, maar je merkt niet wat er rondom je gebeurt. Want daar heb je geen tijd voor.

Meditatie is tijd vinden voor jezelf. Je probeert je op 1 bepaalde gedachte te concentreren en je probeert de ruis (al die andere gedachten) te verdringen. 1 ding tegelijk verwerken kost je geen enkele moeite en dus spaar je energie. Je voelt je daardoor maw een stuk beter en fitter. En door dat hele helingsproces door te maken, word je automatisch bewuster van wat er zich rondom je afspeelt. Door steeds meer tijd in het NU door te brengen, verbeter je de kwaliteit van je leven.

"We bereiken ons doel door gewoon te ZIJN en niet door iets te doen. Dat is de kern van meditatie!"

Voordelen van meditatie:
Rust en ontspanning
Afbouwen van stress en spanning
Spirituele en mentale groei
Verbeteren van je concentratievermogen

Twee meest voorkomende meditatietechnieken zijn enerzijds ademhalingsoefeningen, waarbij men zich focust op de ademhaling, en anderzijds een mantra, een repetitief woord of een frase dat herhaald wordt. Andere technieken zijn groepsmeditaties (samen dansen & zingen om jezelf in een soort trance te brengen), objectmeditatie (je richt je aandacht op een object zoals een kaars of boom), visualisaties (je probeert je een beeld van iets te vormen in je geest), tekstmeditatie (je probeert intensief na te denken over iets wat je gelezen hebt) en in een verregaand stadium pathworking (je wandelt door een droomwereld - mijn favoriete vorm van meditatie).

13:00 Gepost door Mieke in Mediteren | Permalink | Commentaren (3) | Tags: meditatie, technieken, introductie |  Facebook |